måndag 19 november 2007

Fått svar

SV: Ang. fotografering skolprojekt
Pernilla
To
'gusejoha76@student.gu.se' [gusejoha76@student.gu.se]
Sent Mon 11/19/2007 12:30 PM

Hej Johanna!

Du får gärna komma och fotografera hos oss men vi har en del säkerhetsföreskrifter som måste följas.
Fotograferingen måste vara avslutad senast kl.13.00, d.v.s. innan kasinot öppnar.
Samtliga personer som deltar i fotograferingen måste ha fyllt 20 år samt kunna uppvisa en giltig fotolegitimation.
Vi önskar även för- och efternamn på samtliga personer som deltar i fotograferingen så snart som möjligt.
Vår säkerhetsavdelning måste få se alla bilder innan kameran lämnar kasinot.
Återkom gärna så snart som möjligt med förslag på vilken dag som passar dig bäst.

Med vänlig hälsning

Pernilla





----------------------------------------------------------------------------------------------------------------



Från: JOHANNA ERICSSON [mailto:gusejoha76@student.gu.se]
Skickat: den 19 november 2007 09:58
Till: Per; pernilla.
Ämne: Ang. fotografering skolprojekt



Hej!
Jag heter Johanna Ericsson. Jag går på HDK (Högskolan för design och konsthantverk) här i Göteborg och läser till lärare. Jag håller på med ett konstprojekt och undrar om jag kan få komma som gäst och till kasinot och bli fotograferad. Det är mig i kasinomiljön som jag vill fotografera. Det kommer att ta ca. en halvtimma att genomföra. Resultatet kommer endast att visas internt i min klass på skolan.

Hoppas det är möjligt
Väl mött
Johanna Ericsson


Förberedelser inför fotografering:
gå dit och spela, imorgon tisdag
fotograferingen blir på onsdag eller torsdag

Skall jag gå själv eller skall jag fråga Jonas?
Andreas skall fota mig på plats

Att gå dit innan tänker jag är ett sett att förbereda mig mentalt, se platsen hur den ser ut, planera för vilka bilder jag vill ta, kanske helt andra ideér kommer upp när jag ser hur det ser ut, vilken stämning, attityd, spel som utspelar sig. Det tillfället som bilderna skall tas på är innan casinot öppnar, vilket givet blir något helt annat än när det är i fullt utspel. Jag vill ju också prova att spela om pengar. Kul, läskigt.

Glöm inte johanna , att jag är jag och jag lådsas inte vara någon annan.

Jag minns redovisningar i grundskolan där jag skulle prata inför klassen, utanpåliggande kunskaper, saker som inte var kopplade till min verklighet.
Jag stammade, var röd i ansiktet, mindes inte vad jag skulle säga, darrade i hela kroppen och grät ofta efteråt.

Jag försökte eller snarare trodde att jag behövde vara någon annan än jag. Som barn hade jag inte lika mycket livserfarenhet som nu, jag menar i tanke på att prata utifrån sig själv, fast jag tänker att det visst skulle kunna vara så. Som lärare hur kan jag koppla det vi gör i skolan till eleverna och deras verklighet?
I det lilla kan jag se det stora.

Jag behöver inte det nu!
Ändå försöker jag byta roll/perspektiv, snarare se vad som händer när jag agerar i en sådan här miljö.

Förändras min frågeställniing, den jag hade från börja?
Ja, samtidigt som den är kvar.
Vem är jag?
Prövar utsätter mig och ställer det i relation till vad som väcks, min bild av mig själv och vem jag är, vad jag har med mig av erfarenheter osv.

Det jag gjorde i början, när jag fotograferade mig själv, kanske kan jag fortsätta med det?

Om jag tittar tillbaks, skulle jag kunna få ihop allt jag gjort i detta projekt till något?
Spännande tankar

Inga kommentarer: